Minggu, 10 Februari 2013

REVIEW: Africa Cup of Nation 2013

Africa Cup Nation tengah berlangsung sekarang. Dan keputusan perlawanan Final diantara Nigeria VS Burkina Faso akan diketahui lewat pagi nanti. Sebenarnya saya sendiri pun masih tertanya-tanya siapa juara yang lepas? Dan siapa pula negara yang paling kuat? Untuk tatapan peminat bola sepak, berikut ialah senarai pemenang-pemenang Africa Cup Nation sejak tahun 2000. 


Dan seperti yang anda telah ketahui, walaupun sebelum ini Africa Cup berlangsung 2 tahun sekali, tetapi pada tahun 2013 ini berlangsung lagi! Macam dah tak competitive bila selalu dimainkan. Pada tahun ini, Burkina Faso memang membuka mata semua pemerhati, dari pasukan Under-Dog hingga muncul ke Final. Kalau nak tahu, ini bukan kali pertama, Zambia pun sebelum ini bukan pasukan pilihan.


Top 7 most successful African Nation Football Team

Dan dari rekod pemenang-pemenang itu, negara terbanyak memenangi piala Afrika ialah Egypt. Paling banyak tempat 1-4 ialah Nigeria. Tapi untuk sayalah, kalau ditanya 4 pasukan pilihan yang saya rasa paling kuat di Afrika ialah Ghana, Egypt, Nigeria dan Ivory Coast.

John Obi Mikel  (Nigeria) - No need to see the ball, it comes to me.

Mohamed Zidan (Egypt) - Oh yeah, the ball glued to my boots!





Asamoah Gyan (Ghana) - Prepare! I am striking!



Didier Drogba (Ivory Coast) - Gimme some Droggggg!!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar