Jumat, 15 Maret 2013

16 MAC: Dalang Sebenar Keganasan di Lahad Datu

Post ini berkemungkinan akan menimbulkan kontroversi. Tetapi aku percaya sebagai rakyat yang berdaulat, kita ada hak menyuarakan pendapat kita sendiri. Perkara yang aku nak ketengahkan ialah SIAPA dalang sebenar keganasan di Lahad Datu? Siapa pula yang membekalkan senjata dan bantuan keewangan kepada pengganas2 itu? Siapa? Jawapannya ialah..OK. Aku kadang2 geram tau dengan surat khabar dan media kat negara kita ini.. Semuanya mengampu kerajaan. Biasalah, kalau aku pemilik TV atau surat khabar mungkin aku buat benda sama. TETAPI kadang2 terlalu "over" tau. Petikan dari akbar:

Terima kasih kerana sanggup mempertaruhkan nyawa untuk tanah air!

Langkawi: Menteri Pertahanan, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempersoalkan kemampuan Jamalul Kiram membiayai pasukan pengganasnya, sedangkan dia sendiri perlu menjalani rawatan dialisis dan terpaksa bergantung kepada bantuan kewangan dari kerajaan Filipina untuk kelangsungan hidup. “Dia (Jamalul Kiram) tidak berkemampuan. Bagaimana senjata baru boleh dibeli dan pembiayaan dibuat terhadap penceroboh. “Kita khuatir ada dalang yang menjadi pihak ketiga sama ada dari Malaysia atau Filipina mendukung pencerobohan itu dan jika bukti ini diperoleh, kita tidak akan berkompromi,” katanya pada Pameran Udara dan Maritim Antarabangsa Langkawi 2013 (LIMA 13), di sini, kelmarin.

Suatu ketika dahulu, keadaan harmoni di pasar Lahad Datu

Selogik akal rakyat Malaysia, tak lain tak bukan pasti kita tunding jari kepada Anwar Ibrahim dan kawan2 dia. Betulkah beliau bersalah? OK, kita tengok dari sudut berbeza, kejayaan Najib menumpaskan pengganas dan mengawal kegiatan mereka seolah2 nampak seperti HERO di mata rakyat Sabah khususnya. Bayangkan kalau anda memiliki keluarga di Lahad Datu, pertolongan Najib akan anda rasa sangat terbaik. Kononya pemimpin yang berdedikasi dan menyanyangi rakyatnya. Yalah..kat sapa lagi depa nak mintak tolongkan?

Tapi andai kata2 Ahmad Zahid seperti dalam petikan di atas, adakah negara akan menghukum SEADILNYA jika dalang yang terbabit ialah Najib sendiri?? Kononnya mahu nampak macam "penyelamat: beliau sanggup berbuat demikian. Dan kempen2 politiknya semuanya semata2 untuk menjatuhkan Anwar. Tak ingatkah anda mengenai BERSIH yang beberapa kali buat pun sama je. Malahan tak pernah dalam sejarah Malaysia, pilihan raya di "drag" sampai tarikh pembubaran Parlimen bulan April 2013 ini. Sedangkan cuti sekolah bermula 25 Mac 2013, tapi tarikh pilihan raya masih belum di umumkan. Apa yang Najib takut sangat kalau dia betul?? Sehinggalah perkara seperti ini berlaku, dipetik dalam akbar:

Bandar Lahad Datu yang aman sentosa, KFC pun ada

KUALA LUMPUR: 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) berdemonstrasi secara aman menggesa kerajaan menubuhkan Suruhanjaya Diraja bagi menyiasat dakwaan pembabitan pemimpin pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim dalam krisis di Lahad Datu, di Masjid Negara, semalam. Dalam demonstrasi yang bermula selepas solat Jumaat itu, lebih 200 orang membanjiri perkarangan Masjid Negara bagi menyatakan sokongan terhadap isu yang diketengahkan NGO yang diwakili Jalur Tiga (JATI), Tolak Individu Bernama Anwar Ibrahim (TIBAI) dan juga Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa). Antara pemimpin yang hadir adalah Datuk Dr Hasan Ali, Datuk Ibrahim Ali serta Ahli Parlimen Kulim-Bandar Baharu, Kedah, Datuk Zulkifli Noordin yang masing-masing menggesa kerajaan agar segera menubuhkan Suruhanjaya Diraja serta kertas putih bagi menyiasat dakwaan media luar yang mengaitkan Anwar Ibrahim sebagai dalang krisis di Lahad Datu.

Adakah ini penduduk Lahad Datu mahukan? Sedihnya..

Bukan niat untuk memburukkan PM kita, beliau memang sangat berjasa kepada rakyat. MOTTO 1 MALAYSIA digarap oleh beliau memang memupuk perpaduan. Amatlah bagus prinsip ini. Tetapi "Politic is Dirty". Tiada sesiapa terlepas dari ini. Hanya yang berpaksikan agama Allah 101% sahaja yang betul. Dan tak pula aku menyokong Anwar Ibrahim. Rata2 rakyat Malaysia pasti mahukan pemimpin yang adil dan berwibawa serta mampu mengangkat nama Malaysia di persada antarabangsa (seperti Tun Mahathir contohnya). Persoalannya siapa yang terbaik menjadi PM Malaysia seterusnya? Aku tak nak Najib kalau dia didapati bersalah (kalau tak bersalah OK) tapi tak pula aku nak Anwar. 

Jadi berbalik kepada topi utama - siapa DALANG serangan di Lahad Datu? Kalau betul orang Islam, janganlah kita berbuat jahat semata2 untuk kepentingan politik. Di dunia mungkin kita famous tapi di akhirat, setiap satu kejahatan akan dibalas dengan siksaan yang maha dasyat. Masya-Allah! Semoga anda semua boleh berfikir mengenai masa depan negara kita. Pilihan di tangan anda. Tapi dimaklumkan SEKERASNYA disini, aku tidak memihak sesiapa dan jangan jadikan post ini satu kontroversi. Sekian.

Tidak ada komentar:

Posting Komentar