Senin, 25 Maret 2013

TERBAIK: Tawaran Kerja Bergaji RM20,000 Sebulan


Laporan ekslusif ini dibawa oleh CNN Money – mungkin anda tertanya-tanya apakah pekerjaan yang memastikan anda mendapat gaji paling rendah sebulan pun dalam RM7,000 tanpa sebarang pengalaman atau kemahiran khusus? Tapi pekerjaan ini sebenarnya sangat berbahaya dan terdedah kepada risiko kecederaan yang serius, ditambah lagi dengan kehidupan yang seolah-olah seperti “padang jarak padang terkukur” – bosan habis! Jawapannya ialah pekerjaan di PELANTAR MINYAK (offshore @ oil rig).

Gambar Hiasan. Kesian kat penyu ini!

Kalau mengikutkan laporan CNN pada tahun 2011, purata gaji yang mungkin boleh didapat jika anda bekerja di pelantar minyak ialah RM20,000 sebulan. Bagi yang memiliki pengalaman dan sangat berpengetahuan tinggi, gajinya sebulan boleh mencecah RM50,000! Tapi jangan bimbang, experience dalam 1 tahun pun dah membolehkan anda memperolehi RM14,000 sebulan. Dan lastly, untuk general worker macam tukang susun barang ke ape ke gajinya sebulan RM7,000. Beb! Otai betul gaji diorang ni! Tapi focus utama post kali ini ialah untuk MENYEDARKAN anda semua, gaji mereka ini bukan dibayar saja je sebaliknya ada sebab tertentu. BAHAYA – perkataan yang memang dah jadi lumrah bagi diorang. Kalau tak percaya tengoklah malapetaka yang menimpa pelantar-pelantar minyak seperti dibawah.


Kalau bukan sebab terbakar, meletup, karam, bencana alam, memang selamatlah selalu pelantar minyak ini. Jadi anda rasa anda sanggup? Memang setakat ini Alhamdulillah kat Malaysia tidak ada lagi kejadian besar seperti ini. Tapi MALANG tidak berbau, Allah maha menentukan segalanya. Kalau terjadi, terjadilah jua. JADI, fikirkanlah kembali angan-angan anda mahu bekerja di pelantar minyak. Kalau nak juga boleh, tapi janganlah dilupai tuhan ya, selalulah mintak perlindunganNYA.

P/s: Aku tidak pernah bekerja di pelantar. Kalau sesiapa yang tahu, tolong betulkan ya. Terima kasih!


Tidak ada komentar:

Posting Komentar