Selasa, 19 Maret 2013

MALINDO AIR: Penerbangan Kos TerMurah TerBaru di Malaysia!


Memandangkan nama “Malindo Air” sedang hangat diperkatakan oleh rakyat Malaysia, bagi yang tidak mengetahuinya atau ingin mengetahui dengan lebih lanjut, boleh la membaca infomasi yang akan MENGEGARKAN dunia penerbangan kos rendah di Malaysia ini nanti. Selama ini kita asyik mendengar 3 syarikat penerbangan di Malaysia iaitu MAS, Fire Fly dan Air Asia. Kali ini untunglah kita sebab bertambah 1 lagi!

Adoiya..macam "INI" jugak ke pramugari dia!

LATAR BELAKANG

Malindo Air ialah penerbangan yang dimiliki Malaysia dan merupakan Joint Venture antara National Aerospace and Defense Industries (NADI) Malaysia (51%) dan Lion Air Indonesia (49%). Nama “Malindo” berasal daripada gabungan nama MALaysia dan INDOesia. CEO Malindo Air ialah Mr Chandran Ramamuthy yang juga merupakan pembantu exekutif personal kepada Pengarah Lion Air.

Bukan sekadar tambang murah beb..

TARIKH MULA BEROPERASI

Pada permulaannya, Malindo Air berhasrat untuk memulakan operasi pada 1 May 2013 di terminal baru KLIA 2 tetapi telah diawalkan kepada pertengahan Mac 2013. Penerbangan domestic dimulakan dahulu dengan destinasi Kuala Lumpur, Kota Kinabalu dan Kuching telah terpilih. Di masa hadapan Malindo Air akan menawarkan penerbangan ke India, Shenzhen, Guang Zhou dan Hong Kong.

Nun terbang tinggi di angkasa

WIFI PERCUMA DI DALAM KAPAL TERBANG

Penerbangan pertama Malindo Air dijangkakan akan beroperasi bermula dari 22 Mac 2013. Di dalam penerbangan, penumpang akan dibekalkan TV (in-flight entertainment system) tidak kira seat kelas apa yang dipilih. Makanan percuma juga disediakan. Saiz tempat duduk ialah 32” (economy class) dan 45” (business class). Timbangan bagasi percuma sehingga 30KG juga ditawarkan. Perkhidmatan WIFI juga bakal disediakan bermula bulan Jun 2013. Lepas ini bolehlah penumpang membuka laman web kesukaan walaupun berada di UDARA! Kombinasi tawaran2 tambang murah ini menjadikan Malindo Air dikenali sebagai hybrid airline.

TV seorang satu. Astro je tak disediakan. Wakakaka


 BERSAING DENGAN AIR ASIA

Kemasukan Air Asia dari Malaysia ke Indonesia menyemarakkan syarikat penerbangan Indonesia untuk berbuat perkara serupa – memasuki Malaysia pula. Anak syarikat Air Asia, Indonesia Air Asia dalam kerjasama dengan syarikat induknya itu telah membeli Syarikat Penerbangan Indonesia, Batavia Air dan berjaya bertapak dengan jayanya di Indonesia. Ini membawa kepada saingan sengit antara Lion Air (Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbesar Indonesia) dengan Air Asia (Syarikat Penerbangan Tambang Murah Terbesar Asia).

Adakah bakal menyaksikan Air Asia's chick bertukar career?

KESIMPULAN KEPADA PENGGUNA

Dari apa yang ditawarkan itu memang sangat murah. Service itu tidak tahulah macam manakan. Air Asia contohnya – memang murah tapi makanan dan minuman dalam flight sangatlah mahal, malahan yang paling tak suka tempat duduk dia kecil. Lenguh kaki. Kalau nak pergi toilet perlu “jangkau” semua orang di barisan tempat duduk. Malindo Air ini akan serupakah? Atau lebih baik? Apa-apa pun, semoga persaingan yang sihat ini akan menguntungkan pengguna juga. Yahuu!!
Alaa... lambat tahu! Kalau tak boleh dapat tiket free!
 

Tidak ada komentar:

Posting Komentar