Kamis, 28 November 2013

ANGOLA: Negara Pertama Mengharamkan Islam?

Rasa seperti tersalah bacakan? Tak percaya pun ada. Tapi ini memang telah berlaku di Angola, sebuah negara di Afrika. Yang sebenarnya, agenda kerajaan mereka ini telah bermula dengan lebih dasyat sejak 2 tahun yang lepas. Sehingga kini, dianggarkan terdapat 100 buah masjid di Angola dimana hampir 10 daripadanya telah DIROBOHKAN manakala selebihnya DITUTUP. Tetapi menurut berita oleh pihak Al-Jazeera, masih ada 2 buah masjid beroperasi seperti biasa. Maka lama kelamaan tiadalah kedengaran AZAN di negara Angola ini lagi.



Apakah PENYEBABNYA? Pertama, hujah pemimpin mereka, terdapat beberapa masjid telah dibina tanpa permit yang sah, dimana dokumen urusan pembinaanya diragui kesahihannya. Kedua, kerajaan telah menetapkan syarat, jika Islam mahu diiktiraf, mereka perlu sekurang-kurangnya 100,000 orang penganut berdaftar. Tetapi jumlah mereka sekarang hanya dalam lingkungan 80,000 - 90,000 orang sahaja. Sikit JE kurang! Ketiga, pimpinan kerajaan diketuai Presiden mereka, Jose Edurado Dos Santos agak tidak menyenangi ajaran Islam kerana terpengaruh dengan perkembangan dunia yang selalu melihat Islam itu agama PENGGANAS.


Tetapi meskipun media Islam antarabangsa dan khususnya rakyatnya sendiri membantah pengharaman ini, Dos Santos berkata bahawa Angola tidak pernah mewartakan undang-undang sedemikian. Mereka hanya memberi "tempoh" kepada Islam untuk membuktikan ajaran itu bukan ajaran sesat. Sebab itulah masjid-masjid ditutup dan pemakaian tudung bagi wanita juga dilarang. Dan untuk pengetahuan, Angola telah mencatatkan banyak rekod bahawa negara itu telah mengharamkan agama-agama lain selain Kristian.


Apa nak jadi ni? Wahai pembaca, marilah kita bersatu hati. Janganlah perkara seperti ini berlaku lagi. Tidak kira di negara Afrika lain, Eropah, Amerika mahupun tanah air tercinta. Haruslah kita beriman dengan ajaran yang murni ini dan percaya yang Islam akan bangkit kembali suatu hari nanti. Dimana ketika itu sudah pun akhir zaman. Masya-Allah!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar