Kamis, 02 Mei 2013

PERLU TAHU: Perkara Mengenai Pilihan Raya Umum ke-13

Bagi mereka yang berusia 21 – 25 tahun, layak mengundi tetapi belum pernah mengundi, DAN juga mereka yang berusia 26 tahun keatas, tetapi belum pernah mengundi, haruslah anda TAHU mengenai beberapa perkara sebelum menghadiri Pilihan Raya Umum ke-13 5 Mei 2013 nanti.

   
PERBEZAAN PARLIMEN & ADUN (AHLI DEWAN UNDANGAN NEGERI)

Tahukah anda bahawa anda WAJIB pangkah 2 kertas undi, satu untuk Parlimen dan satu untuk DUN. Perbezaannya, PARLIMEN mengandungi Dewan Rakyat dan Dewan Negara. Ahli Dewan Rakyat digelar Ahli Parlimen dan pilihan raya setiap 5 tahun bakal menentukan siapakah mereka. Dan hampir keseluruhan Ahli Parlimen akan bertukar orang setelah PRU selesai. Ahli Dewan Negara pula akan dilantik oleh YAB Yang Di-Pertuan Agung dan mereka digelar Senator.

Ahli DUN atau ADUN, betanggungjawab mentadbir negeri masing2 dan diketuai Sultan atau Yang Di-Pertua Negeri. Mereka juga dilantik setiap 5 tahun sekali melalui PRU. ADUN juga boleh memegang jawatan Ahli Parlimen dalam satu masa. PERBEZAAN yang jelas antara Parlimen dan DUN ialah Parlimen menguasai kerajaan PUSAT manakala DUN kerajaan NEGERI. KESIMPULANNYA, jika mana-mana antara BN atau PR yang memenangi kerusi lebih banyak dalam Parlimen, maka merekalah yang akan mentadbir Malaysia nanti. 

JUMLAH KERUSI YANG DIPERTANDINGKAN


CARA MEMANGKAH UNDI

Elakkan undi ROSAK! Satu undi anda sangat berharga untuk semua orang. Pastikan anda MEMANGKAH dengan betul di dalam kotak yang disediakan. Walau pun menggunakan jari untuk memangkah, buatlah cantik-cantik. HEHE. Jadi kuku mesti pendeklahkan untuk pangkah elok-elok. Diharapkan kepada anda semua yang layak dan telah mendaftar, keluarlah mengundi. Bagi yang belum semak status undi mereka, klik sini. Sama-samalah kita menunaikan tanggungjawab. Kalau di negara SINGAPURA, sesiapa yang tidak mengundi akan kena SAMAN tau!

Tidak ada komentar:

Posting Komentar